翻转教室对初三学生科学学习动机与学习成就影响之行动研究--郭子义

日期:2022 June 15

【论文摘要】本研究採用行动研究探讨实施翻转教室教学法,对 于马来西亚一所华文独中初三级学生(n=38)科学科之学习动 机和学习成就的影响,并从实施过程中探讨翻转教室的实施困难 与限制。本研究以“科学学习动机量表”(SMTSL)作为研究 工具来观察学生在实行翻转教室前、中、后学习动机的变化;以 校内第一学期期末考成绩作为共变数,第二学期期中考成绩为依 变数来较研究班级与两班非翻转班级的学习成就。质性资料方面 的蒐集主要以课后学生晤谈及教师反思日志作为发现教学困难及 量化的佐证。

关键词: 翻转教室 科学学科 学习动机 学习成就 行动研究


Abstrak: Kajian tindakan ini bertujuan untuk meneroka kesan pelaksanaan kaedah pengajaran Flipped Classroom terhadap motivasi pembelajaran dan pencapaian pembelajaran pelajar Junior tiga (n=38) sebuah sekolah menengah persendirian Cina di Malaysia. Dari proses pelaksanaan kaedah tersebut, seterusnya meneroka kesukaran dan had pengajaran kelas terbalik. Kajian ini menggunakan “ Students’ Motivation Toward Science Learning (SMTSL) “ sebagai instrumen kajian untuk melihat perubahan motivasi pembelajaran pelajar sebelum, semasa dan selepas Flipped Classroom; keputusan peperiksaan akhir semester pertama sekolah digunakan sebagai pembolehubah bersama, dan keputusan peperiksaan pertengahan semester kedua sebagai pembolehubah bersandar, bagi membandingkan pencapaian pembelajaran kelas yang menggunakan kaedah Flipped Classroom dengan dua kelas yang mengamalkan pengajaran yang biasa.

Kata kunci: Flipped Classroom, Mata Pelajaran Sains, Motivasi Pembelajaran, Pencapaian Pembelajaran, Kajian Tindakan


Abstract: This study uses action research to explore the impact of the implementation of the flipped classroom teaching method on the learning motivation and learning achievement of the Junior Three students (n=38) of a Chinese independent high school in Malaysia. From the implementation process to further explore the difficulties and restrictions of the flipped classroom. This study uses the “Students’ Motivation toward Science Learning (SMTSL)” as a research instrument to observe the changes in students’ learning motivation before, during and after the flipped classroom; Taking the results of the final exam in the first semester of the school as a common variable, and the results of the midterm exam in the second semester as a dependent variable, the learning achievements of the flipped classroom and the two normal classes are compared. The collection of qualitative information mainly came from after-school student interviews and teacher reflection logs as evidence for finding teaching difficulties and quantification supporting details.

Keywords: Flipped Classroom, Science Subjects, Learning Motivation, Learning Achievement, Action Research

不同学习风格以任务导向策略学习程式设计的学习成效-黄树群

日期:2022 June 15

【论文摘要】本研究目的在于探讨不同学习风格在以任务导向策略学习程式设计课程“条件判断”与“重复回圈”两个单元后的学习成效。学生的学习风格采Felder-Silverman学习风格理论进行分类,而以认知成就测验,专题制作测验来评量学生学习成效。本研究採单组前后测方式,实验教学前后皆搜集74位高一程式设计选修班学生的学习表现来进行量化分析。

关键词:程式设计、任务导向学习、学习风格、学习成效、选修班


Abstrak: Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji keberkesanan gaya pembelajaran yang berbeza dengan menggunakan pembelajaran berasaskan tugasan semasa mempelajari dua unit kursus pengaturcaraan iaitu “Conditional Statement” dan “Repeted Loop”. Gaya pembelajaran pelajar dikelaskan mengikut teori gaya pembelajaran Felder-Silverman, dan keberkesanan pembelajaran setiap pelajar dinilai melalui ujian pencapaian kognitif dan ujian yang dihasilkan berdasarkan projek. Dalam kajian ini, kaedah ujian pra dan pasca bagi sampel kumpulan yang sama telah dijalankan.

Kata kunci: Pengaturcaraan, Pembelajaran Berasaskan Tugas, Gaya Pembelajaran, Pencapaian Pembelajaran, Kelas Elektif


Abstract:The purpose of this study is to explore the effects of students with different learning styles while using task-oriented learning strategy in programming course, especially on “conditional statement” and “repeated loop”. The student’s learning styles were categorized by using the Felder-Silverman’s theory. The learning effects were measured by cognitive achievement test and task-solving practical test. The study design is single group pre-experimental design. The learning outcomes of 74 elective-course students were collected before and after the experiment to perform a quantitative analysis. Considering learning style as an independent variable, pre-test data as covariant and post-test data as dependent variable to perform single factor covariate analysis.

Keywords: Programming, Task-Oriented Strategies, Learning Style, Learning Outcomes, Class Electives

探讨学生对社会科学小组口试的理解与经验——以甲独中社会科为例--朱键鸿

日期:2022 June 15

【论文摘要】社会科学作为甲独中特色的校本课程,多年来除了在课堂上培养学生对社会科学的兴趣与知识,期末总结性评量还着重于关心和探讨国内外时事动态的申论。研究者在2017年参考了香港中学文凭考试中文试卷(四)的考核方式,经科研小组同意后,以小组合作口试来作为期末的总结性评量,以期培养学生21世纪世界公民的核心能力与素养。

关键词:社会科学、小组口试、评量、学习、问题与挑战


Abstrak: Subjek Pengajian Sosial merupakan satu subjek kurikulum berasaskan sekolah bercirikan Sekolah Menengah Persendirian A, selain memupuk minat dan pengetahuan pelajar dalam bidang sains sosial di dalam bilik darjah, perbincangan isu semasa dalam negara dan luar negara juga difokus semasa penilaian sumatif dijalankan pada akhir penggal sekolah. Pada tahun 2017, pengkaji mula merujuk kepada kaedah penilaian kertas Bahasa Cina (4) Peperiksaan Sekolah Menengah Hong Kong. Dengan persetujuan panitia subjek Pengajian Sosial, ujian lisan berkumpulan digunakan sebagai penilaian sumatif pada peperiksaan akhir penggal, bagi memupuk kecekapan teras pelajar dan literasi warga dunia abad ke-21.

Kata kunci: Pengajian Sosial, Ujian Lisan Berkumpulan, Penilaian, Pembelajaran, Persoalan,Cabaran


Abstract: Social Studies, as a unique school-based curriculum of the school researcher has studied, in addition to cultivating students’ interest and knowledge in social sciences in the classroom over the years, the final summative assessment also focuses on the concern and topic of domestic and international issues. In 2017, the researcher used the method from the Chinese paper (4) of the Hong Kong Secondary Education Examination. After the approval of the social studies subject team, the group oral test was used as the final summative assessment, in order to cultivate students’ core competencies and global citizenship in the 21st century.

Keywords: Social Studies, Group Oral Test, Assessment, Learning, Problems, Challenges

文本教学的成效与独中教改目标的落实探讨--苏燕卿

日期:2022 June 15

【论文摘要】现行独中高中华文课本于2012年启用,预计至少使用至2022年。这套高中华文课本使用期间,马来西亚教育部于2013发布《2013-2025年马来西亚教育蓝图》,董总则于2018年发布《马来西亚华文独中教育蓝图》。《2013-2025年马来西亚教育蓝图》提及学生愿景,强调高层次思维能力培养;《马来西亚华文独中教育蓝图》也提出教改的愿景与目标,建构学生核心素养的框架,重视核心素养养成的学习方式。关键词:社会科学、小组口试、评量、学习、问题与挑战。

关键词:文本教学、独中教改、教育蓝图、核心素养、高层次思维


Abstrak: Buku teks Bahasa Cina Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) semasa telah dilancarkan pada 2012 dan dijangka digunakan sehingga sekurang-kurangnya tahun 2022. Semasa penggunaan siri buku teks Bahasa Cina peringkat Senior ini, Kementerian Pendidikan Malaysia telah mengeluarkan “Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025” pada 2013, dan Dong Zong telah mengeluarkan “Pelan Induk Pendidikan Sekolah Menengah Persendirian Cina, Malaysia” pada 2018. “Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025” menyebut tentang visi pelajar dan menekankan pemupukan kemahiran berfikir aras tinggi; “Pelan Induk Pendidikan Sekolah Menengah Persendirian Cina, Malaysia” pula mengemukakan visi dan matlamat reformasi pendidikan, membina rangka kerja kompetensi teras pelajar, dan memberi perhatian kepada pembudayaan kompetensi teras.

Kata kunci: Pengajaran Berasaskan Teks, Reformasi Pendidikan SMPC, Pelan Pendidikan, Kompetensi Teras, Pemikiran Aras Tinggi

高二生物内分泌单元问题引导自学之有效性探讨-林玉莲

日期:2022 June 15

【论文摘要】本研究主要探讨马来西亚华文独中高二生物内分泌单元提问引导自学单是否产生有效学习,以及对不同班级学生的差异。研究采用量化研究方式,以马来西亚某独中高二理科4个班级(共197人)为研究对象,依学业成绩分甲、乙两组,进行约2个月的教学研究。自学单以激素的作用原理为主题式核心问题,激素与体内环境的稳态为总括式核心问题,以及布鲁姆认知发展阶层(Bloom’s taxonomy)拟定。透过四份自学单的问题引导,研究对象完成课本“7.5激素有什么作用”、“7.6激素是如何发挥作用的”两单元及补充讲义的自学。

关键词:高二生物、内分泌、自学单、低阶思维问题、高阶思维问题


Abstrak: Kajian ini bertujuan menyelidik keberkesanan dan perbezaan pelajar antara kelas dalam penggunaan latihan pembelajaran kendiri berasaskan soalan bagi unit sistem endokrin mata pelajaran Biologi Senior Dua, Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) di Malaysia. Penyelidikan ini menggunakan kaedah kajian kuantitatif, responden adalah daripada pelajar empat buah kelas sains Senior Dua yang berjumlah 197 orang di salah sebuah SMPC di Malaysia. Berdasarkan prestasi akademik responden, mereka dibahagikan kepada kumpulan A dan B, dan menjalankan lebih kurang dua bulan penyelidikan pengajaran. Prinsip soalan dalam latihan pembelajaran kendiri ialah tindakan hormon sebagai persoalan teras, hormon dan homeostasis sekitar dalam badan sebagai soalan teras komprehensif, dan dirumus dengan menggunakan aras kognitif Taksonomi Bloom. Berdasarkan empat set latihan pembelajaran kendiri yang berasaskan soalan, responden menyelesaikan latihan dan pembelajaran nota tambahan bagi unit ‘7.5 Peranan Hormon’ dan ‘7.6 Fungsi Hormon’ secara kendiri. Setiap jawapan disemak dengan teliti supaya penyelidik dapat menguasai keadaan menjawab responden, kemudian menggunakanSPSS 20 untuk menganalisis ujian-t bagi mendapatkan hubungan antara kumpulan A dan B dalam menjawab soalan pemikiran aras rendah dan aras tinggi.

Kata kunci: Biologi Senior Dua, Sistem Endokrin, Latihan Pembelajaran Kendiri, Soalan Pemikiran Aras Rendah, Soalan Pemikiran Aras Tinggi


Abstract: This study aimed to evaluate the effectiveness and differences in learning endocrine system in biology subject through questioning guided study sheet classes for grade 11 (Senior 2) students of Chinese Independent Schools in Malaysia. Quantitative methodology was applied in the study. A total of 197 participants from 4 classes were classified into two groups according to academic achievement. The study lasted for two months. The setting of the study sheets was followed Bloom’s six levels of cognitive processing and based on the mechanism of hormones and in relation to the homeostasis of the body’s internal environment. Participants learned module 7.5, “Function of hormones”, module 7.6 “The mechanism of hormone” of the textbook and handout by completing the study sheet.

Keywords: Senior 2 Biology, Endocrine System, Study Sheet, Lower-Order Thinking Questions, Higher-Order Thinking Questions

教师专业学习共同体的成立与实施——以尊孔独中为例--容健辉

日期:2022 June 15

【论文摘要】“教师专业学习共同体”(Professional Learning Communities,简称PLC)是一群有着共同理想和愿景的教师,自主成立的专业学习群组。群组以平等性、合作性、共享性和实践性为运作模式,积极寻求改善课程教学的方法与解决教学现场的问题而存在。对尊孔独立中学(简称尊孔)而言,共同体概念仍是相对新颖的存在。目前校内的教师群组以学科小组为主,但其功能多用于讨论学科行政事务及经验分享。因此,在时间限制和内容繁杂的情况下,该小组无法针对课程设计和教学提供实质的专业提升。

关键词:教师专业学习共同体、尊孔独立中学、成立与实施、教师培训、教师社群


Abstrak:“Komuniti Pembelajaran Kepakaran” (PLC) ialah kumpulan pembelajaran kepakaran yang ditubuhkan secara inisiatif diri oleh sekumpulan guru yang berkongsi cita-cita dan visi yang sama. Kumpulan ini beroperasi berdasarkan model kesaksamaan, kerjasama, perkongsian dan praktikal. Tujuan penubuhannya adalah untuk mencari jalan bagi penambahbaikan pembelajaran dan pemudahcaraan, serta menyelesaikan masalah dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang sebenar. Bagi Sekolah Menengah Persendirian Confucian, konsep komuniti ini masih baharu. Pada masa ini, komuniti guru di sekolah ini kebanyakannya adalah dalam bentuk kumpulan mata pelajaran, tetapi fungsi mereka kebanyakannya untuk membincangkan hal ehwal pentadbiran mata pelajaran dan berkongsi pengalaman dalam pengajaran dan pembelajaran. Akibatnya, kumpulan itu tidak dapat meningkatkan kepakaran yang ketara dalam reka bentuk kursus dan pengajaran kerana kekangan masa dan kerumitan kandungan kursus. “Kelab Membaca” yang ditubuhkan di Sekolah Menengah Persendirian Confucian pada tahun 2005 memberi sumbangan penting kepada penubuhan PLC.

Kata kunci: Komuniti Pembelajaran Kepakaran Guru, Sekolah Menengah Persendirian Confucian, Penubuhan dan Pelaksanaan, Latihan Perguruan, Komuniti Guru


Abstract:Teacher’s Professional Learning Communities (PLC) is established on the self-initiative by a group of teachers who share common ideals and visions. The group exists based on the model of equality, cooperation, sharing and practicality. The group actively seeks methods to improve teaching and problem-solving skills in the process of teaching. For Confucian Private Secondary School (CPSS), the concept of community is still relatively fresh. Currently, the school teachers are mainly grouped according to their teaching subjects, and it is used to discuss administrative affairs and share teaching experiences. Due to the time constraint and the complexity of content, the team is not able to provide substantial professional improvement for teaching and curriculum design. The “Teacher Growth Reading Club”, established in 2005 by CPSS, is an essential key to establishing PLC.

Keywords: Teacher’s Professional Learning Community, Establishment and Implementation, Confucian Private Secondary School, Teacher’s Training, Teacher’s Community