高三理高级数学课程调整成效研究 – 林雁冰、洪淑芬

日期:2024 Dec 31

【论文摘要】鉴于常态编班之下,统一的高级数学课程让高三理 部分学生面对学习上的困难而导致应考压力且成绩不彰,故 研究者在第二学期把2022年的三个高三理的班级按第一学期 期末考成绩进行走班制的分层教学法,一班按原本进度,另 两班则改上高一高二的复习课。本研究目的是探讨课程调整 后学生的高数二成绩与学生的学习适应情況,並以教师课堂 观察及问卷调查搜集学生回馈。研究结果发现课程调整的确 有助于学生考取更好的统考成绩水平,而且这样的措施是配 合学生在自身数学学习的基础上进行高三课程的学习,然后 进入适合自己的备考方式,明显地让大部分学生对自己的学 习展现高度的积极度,这样的课程调整取得很好的成效。文 中也提出建议,如果条件允许,在新学年一开始就让高三理 理科分科的情况下,也进行数学的分程度编班,让这个措施 可以更好地施行并惠及全体高三理学生。 

关键词:常态编班,分层教学法,高三,高级数学,课程调整成效

 

Kajian Keberkesanan Penyelarasan Kurikulum Matematik Tambahan untuk Pelajar Senior Tiga Aliran Sains – Lim Yean Peng, Ang Saw Hoon

Tarikh: 2024 DIS 31

 

Abstrak : Dalam sistem pengagihan kelas secara heterogen, kurikulum Matematik Tambahan yang seragam menyebabkan sebahagian pelajar Senior Tiga aliran sains menghadapi kesukaran pembelajaran, tekanan peperiksaan, dan prestasi yang kurang memuaskan. Oleh yang demikian, pada tahun 2022 semester kedua penyelidik telah melaksanakan kaedah pengajaran mengikut prestasi dan kelas bergerak untuk tiga kelas Senior Tiga aliran sains berdasarkan keputusan peperiksaan akhir semester pertama. Satu kelas kekal mengikuti kurikulum asal, manakala dua kelas lagi fokus kepada ulang kaji topik Senior Satu dan Dua. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan penyelarasan kurikulum terhadap pencapaian pelajar dalam Matematik Tambahan II serta tahap penyesuaian pembelajaran mereka. Maklum balas pelajar dikumpulkan melalui pemerhatian pengajaran guru di bilik darjah dan bentuk soal selidik. Hasil kajian menunjukkan bahawa penyelarasan kurikulum ini membantu pelajar mencapai keputusan yang lebih baik dalam peperiksaan dan langkah ini selaras dengan tahap pembelajaran matematik mereka. Melalui pendekatan ini, pelajar dapat membuat persiapan untuk menduduki peperiksaan dengan cara yang sesuai, majoriti pelajar menunjukkan sikap yang sangat positif terhadap pembelajaran mereka. Penyelarasan kurikulum ini terbukti berkesan. Kajian ini mencadangkan pengagihan kelas berdasarkan tahap penguasaan matematik sebaiknya dilakukan pada awal tahun akademik untuk pelajar Menengah Atas aliran sains. Hal ini dikatakan demikian kerana langkah ini akan lebih berkesan dan memberikan manfaat kepada semua pelajar dalam aliran ini

Kata Kunci: Pengagihan kelas secara heterogen, pengajaran mengikut prestasi, Senior Tiga, Matematik Tambahan, keberkesanan penyelarasan kurikulum

 

A Study on the Effectiveness of Adjustments to the Advanced Mathematics Curriculum for Senior Science Majors Students – Lim Yean Peng, Ang Saw Hoon

Date: 2024 Dec 31

 

Abstract : Based on the observation and the fact that under heterogeneous grouping class formation, the unified advanced mathematics courses have caused some Senior Three science students face learning difficulties, hence resulting in test-taking pressure and poor performance. Therefore, the researchers divided the three classes students according to their first semester final exam results based on the differentiated learning approaches. There are one class followed the original pace, while the others two classes will attend the revision class of senior one and senior two. The purpose of this study is to explore students’ Advance Mathematics II scores and students’ learning adaptation after the curriculum adjustment. Through collecting student feedback from questionnaires and classroom observations, the results found that the curriculum adjustment does help students achieve better results in the Unified Examination Certificate (UEC), and this measure is to cooperate with students’ selfstudy method on their own mathematics learning. Eventually, the finding also shows the method suits them well. Some students have shown a high degree of enthusiasm for their own learning, and such curriculum adjustments have achieved a very good result. It is hoped that the school will adopt to this approach from the beginning of the new school year, and teaching mathematics by level. Thus, this measure can be better implemented and benefit all high school science students.


Keywords: Heterogeneous grouping class formation, differentiated learning approach, Senior Three, Advance Mathematics, Curriculum adjustment

马来西亚华文独立中学教师的情绪智商与因应策略之研究 - 郑可欣

日期:2024 Dec 31

 

【论文摘要】过去的研究显示,独中教师所获得的援助和资源与 现实需求不相符,导致教师出现高水平的职场压力,而情绪 智商是压力调节和工作表现重要的指标。本研究目的为探讨 大马华文独中教师的情绪智商与问题焦点因应策略、情绪焦 点因应策略和失功能因应策略之间的关系,并针对现有的 情绪智商测量工具进行修订和中文翻译,确保这些工具适用 于大马独中教师,包括:简短版因应策略量表(COPE)、 情境情绪理解测验(STEU)和舒特自评情绪智商测试 (SSREI)。本研究采用横断性调查法,使用群集抽样 (cluster sampling),依据区域和学校规模,从63所华文独 中抽取34所的教师作为研究对象,共收集到998名教师的资 料。研究结果显示,华文独中教师情绪智商与问题焦点因应 策略、情绪焦点因应策略之间呈现正相关;情绪智商与失功 能因应策略之间呈现负相关;另外,性别在情商分数上有显 著差异,其中女教师的情商比男教师来得高。而女性在问题 焦点因应策略的平均数比男性高。本研究提出,若能提高教 师情绪智商技能,可协助教师有更好的心理适应、因应策略、教学和工作绩效。本研究也建议,未来可在独中教师 的培训及发展计划中加入与情商相关的课程,协助教师学 习更有效的因应策略,促进心理健康与提升教学效率。


关键词:情绪智商,问题焦点因应策略,情绪焦点因应策略,失功能因应策略,马来西亚华文独立中学教师

 

Kajian tentang Kecerdasan Emosi dan Strategi Daya Tindak Guru Sekolah Menengah Persendirian Cina di Malaysia - Tee Ker Shin

Tarikh: 2024 Dis 31

 

Abstrak : Kajian terdahulu menunjukkan bahawa bantuan dan sumber yang diterima oleh guru Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) tidak selaras dengan keperluan sebenar, menyebabkan guru mengalami tekanan kerja yang tinggi. Kecerdasan emosi merupakan indikator penting dalam pengurusan tekanan dan prestasi kerja. Tujuan kajian ini adalah untuk meneroka hubungan antara kecerdasan emosi guru SMPC di Malaysia dengan strategi daya tindak berfokuskan masalah, strategi daya tindak berfokuskan emosi, dan strategi daya tindak disfungsional. Kajian ini juga bertujuan untuk menyemak dan menterjemah alat pengukuran kecerdasan emosi sedia ada ke dalam bahasa Cina agar sesuai digunakan oleh guru SMPC, termasuklah Skala Strategi Daya Tindak Versi Ringkas (COPE), Ujian Pemahaman Emosi Berasaskan Situasi (STEU), dan Ujian Kendiri Kecerdasan Emosi Schutte (SSREI). Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan keratan rentas dengan teknik pensampelan berkelompok. Guru daripada 34 buah sekolah dipilih berdasarkan kawasan dan saiz sekolah daripada 63 buah SMPC, dengan data dikumpulkan daripada 998 orang guru. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan positif antara kecerdasan emosi guru dengan strategi daya tindak berfokuskan masalah dan strategi daya tindak berfokuskan emosi, serta hubungan negatif dengan strategi daya tindak disfungsional. Selain itu, terdapat perbezaan signifikan berdasarkan jantina dalam skor kecerdasan emosi, di mana guru perempuan menunjukkan skor yang lebih tinggi berbanding dengan guru lelaki. Guru perempuan juga mencatatkan purata yang lebih tinggi dalam penggunaan strategi daya tindak berfokuskan masalah. Kajian ini mencadangkan bahawa peningkatan kemahiran kecerdasan emosi guru dapat membantu mereka mencapai penyesuaian psikologi yang lebih baik, strategi daya tindak yang lebih efektif, serta meningkatkan prestasi dalam pengajaran dan pekerjaan. Kajian ini turut menyarankan agar kursus berkaitan kecerdasan emosi dimasukkan ke dalam program latihan dan pembangunan guru pada masa hadapan untuk membantu mereka mempelajari strategi daya tindak yang lebih berkesan, sekali gus mempromosikan kesihatan mental dan meningkatkan kecekapan pengajaran.

 

Kata kunci: Kecerdasan Emosi, Strategi Daya Tindak Berfokuskan Masalah, Strategi Daya Tindak Berfokuskan Emosi, Strategi Daya Tindak Disfungsional, Guru SMPC di Malaysia

 

A Study on the Emotional Intelligence and Coping Responses of Malaysian Independent Chinese Secondary School Teachers - Tee Ker Shin

Date: 2024 Dec 31

 

Abstract : Previous research has demonstrated that the assistance and resources received by Malaysian Independent Chinese Secondary School (MICSS) teachers do not align with their actual needs, resulting in high levels of workplace stress. Emotional intelligence (EI, also known as emotional intelligence quotient, EQ) is a key indication of stress management and job performance. The primary objective of the current investigation is to examine the impact of emotional intelligence (EI) on problem-focused coping, emotion-focused coping, and dysfunctional coping strategies among MICSS teachers. The researchers conducted modifications and translations on the existing measurement tools, including brief Coping Orientation for Problems Experienced (COPE), Situational Test of Emotional Understanding (STEU), and the Schutte Self-Report Emotional Intelligence Test (SSREI), in both forward and backward directions. This adaptation aims to ensure the suitability of these instruments for implementation among MICSS teachers. The research, using a cross-sectional survey methodology and cluster sampling techniques based on regions and school sizes, selected 34 Chinese independent secondary schools out of 63 in Malaysia, resulting in the collection of data from 998 teachers. Results: The results show that there is a positive correlation between the emotional intelligence and problemfocused coping, as well as emotion-focused coping among MICSS teachers. Additionally, there was a negative correlation between emotional intelligence and dysfunctional coping. Gender differences are observed in emotional intelligence (EI), with female teachers performing better than male teachers in the EI assessment. Additionally, female teachers also exhibit better problem-focused coping strategies compared to male teachers. Besides, the research provides recommendations for improving teachers’ EI level to facilitate better psychological adaptation, coping strategies, teaching, and job performance within educational circumstances. The study also acknowledges the importance of school policies and administration in advancing teachers’ EI level. Furthermore, EI interventions are acknowledged as a beneficial platform for enhancing EI level among teachers. The research recommends including EI courses in teachers’ training and development plans in order to promote mental health and improve teaching efficiency.


Keywords:
Emotional Intelligence, Problem-focused Coping, Emotion-focused Coping, Dysfunctional Coping, Malaysian Independent Chinese Secondary School Teachers

 

吉兰丹中华独立中学2021-2023年“选课走班”制实施的机遇与挑战 – 张喜崇、蔡国荣

日期:2024 Dec 31

 

【论文摘要】吉兰丹中华独立中学(丹中)是唯一一所位于马 来西亚半岛东海岸的华文独立中学。丹中在 2021 年决定采 取“选课走班”制之后,为了加强整体课程落实的可行性, 也参与了马来西亚董事联合会总会(董总)的合作学校计 划。本研究的目的主要有以下两项:探讨丹中“选课走班” 制下,课程实施的机遇,以及课程落实的挑战。这是一项描 述性研究。主要采用访谈法以及问卷调查法。本文采用半结 构访谈法,事前先把访谈问题发给学校,让受访者可以在事 前准备资料。同时,在调研期间也把问卷发给一般教师,以 了解他们对“选课走班”制的看法。研究分析发现丹中“选 课走班”制课程实施提供了教师转换“课程观”的机会,如 从“教教材”到“编课程”、从“满堂灌”到“激发学生 主动学习”。挑战包括教师对“课程观”认知不足、无法摆 脱“应试教育”枷锁、缺乏新课程优势的认知。启示方面, 改革贯彻“因材施教”理念,需克服教师抵触心理。课程发 展建议包括整合教育目标、优化课程设置,及提供便于教师 掌握学生学习状况的平台。对于课程发展人员,应深入研究 学科学分设计。教育研究者应分析学校方案,提供反馈,并 长期追踪学生成绩。


关键词:
吉兰丹中华独立中学,选课走班,学分制,机遇,挑战

Peluang dan Cabaran Pelaksanaan “Sistem Pemilihan Kursus dan Kelas Bergerak” di Sekolah Menengah Persendirian Chung Hwa, Kelantan 2021-2023 - Teoh Hee Chong, Chua Kok Yong

Tarikh: 2024 Dis 31

 

Abstrak : Sekolah Menengah Persendirian Chung Hwa Kelantan (SMPCH, Kelantan) merupakan satu-satunya Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) yang terletak di Pantai Timur Semenanjung Malaysia. Pada tahun 2021, SMPCH memutuskan untuk melaksanakan “Sistem Pemilihan Kursus dan Kelas Bergerak” serta turut menyertai Program Sekolah Kerjasama yang dianjurkan oleh Dong Zong (Persekutuan Persatuan-persatuan Gabungan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia) bagi memperkukuh keberkesanan keseluruhan pelaksanaan kurikulum. Kajian ini bertujuan untuk mencapai dua objektif utama: meneroka peluang pelaksanaan kurikulum di bawah “Sistem Pemilihan Kursus dan Kelas Bergerak” di SMPCH dan cabaran dalam pelaksanaan kurikulum tersebut. Kajian ini merupakan kajian deskriptif yang menggunakan kaedah temu bual dan soal selidik. Kajian ini menggunakan pendekatan temu bual separa berstruktur, iaitu soalan temu bual diberikan kepada pihak sekolah terlebih dahulu agar responden dapat membuat persediaan. Semasa menjalankan penyelidikan, soal selidik diberikan kepada guru untuk mendapatkan pandangan mereka terhadap “Sistem Pemilihan Kursus dan Kelas Bergerak”. Analisis kajian mendapati bahawa pelaksanaan kurikulum “Sistem Pemilihan Kursus dan Kelas Bergerak” di SMPCH memberikan peluang kepada guru untuk mengubah paradigma pendidikan, seperti daripada pendekatan “mengajar buku teks” kepada “merancang kurikulum”, dan daripada “pengajaran sehala” kepada “pembelajaran aktif”. Walau bagaimanapun, pelaksanaan ini menghadapi beberapa cabaran, termasuk pengetahuan “persepsi kurikulum” guru kurang, “pendidikan berorientasikan peperiksaan” yang kuat, dan pengetahuan guru terhadap kelebihan kurikulum baharu kurang. Dari segi inspirasi, pembaharuan ini menerapkan konsep “pendidikan berteraskan bakat dan potensi individu” dan rintangan yang dihadapi guru perlu diatasi. Cadangan pembangunan kurikulum termasuk menyepadukan objektif pendidikan, mengoptimumkan penetapan kurikulum, dan menyediakan platform yang memudahkan guru memantau prestasi pembelajaran pelajar. Perancang kurikulum perlu mengkaji reka bentuk kredit setiap subjek. Bagi penyelidik pendidikan, disarankan untuk menganalisis program sekolah, memberikan maklum balas, dan membuat pemantauan prestasi pelajar secara jangka masa panjang.

 

Kata kunci: SMP Chung Hwa Kelantan, “Sistem Pemilihan Kursus dan Kelas Bergerak”, sistem kredit, peluang, cabaran

 

Opportunities and Challenges in the Implementation of the Moving Class System in Chung Hwa Independent High School, Kelantan 2021-2023 - Teoh Hee Chong, Chua Kok Yong

Date: 2024 Dec 31

 

Abstract : Chung Hwa Independent High School, Kelantan (CHIHS, Kel) is the only Chinese independent high school located at the east coast of Peninsular Malaysia. In 2021, school decided to implement the Moving Class System. They collaborated the school program with United Chinese School Committees Association of Malaysia (Dong Zong) to enhance the feasibility of the overall curriculum implementation. This study primarily aims to explore three main aspects: the specific situation of curriculum implementation under CHIHS’s Moving Class System, the opportunities for curriculum implementation, and the challenges of curriculum implementation. This is a descriptive study mainly employing interview and questionnaire survey methods. The study uses semi-structured interviews, where interview questions are sent to the school in advance, allowing respondents to prepare materials beforehand. Additionally, during the research period, questionnaires were distributed to general teachers to understand their views on the Moving Class System. The analysis found that the implementation of CHIHS’s Moving Class System offers opportunities for teachers to transform their “curriculum perspective,” such as shifting from “teaching textbooks” to “designing courses” and from “rote teaching” to “stimulating student initiative.” Challenges include teachers’ insufficient understanding of the “curriculum perspective,” difficulty breaking away from “exam-oriented education,” and lack of awareness of the advantages of the new curriculum. In terms of insights, the reform embodies the “teaching according to ability” philosophy, and overcoming teachers’ resistance is crucial. Recommendations for curriculum development include integrating educational goals, optimizing course settings, and providing platforms for teachers to quickly grasp students’ learning status. For curriculum developers, it is essential to study the subject credit design in-depth. Education researchers should analyze school programs, provide timely feedback, and track student performance over time.


Keywords: Chung Hwa Independent High School Kelantan, Moving Class System, credit system, opportunities, challenges

Publish modules to the "offcanvs" position.