实境式教学模式之行动研究:记一场商业美术与应用英文的跨领域教学 - 许梅韵;颜扬钊;赖雪冰

日期:2025 March 31

 

【论文摘要】为提供学生在真实情境中习得与生活连结的体验,三名研究者结合各自执教的兴华中学高中选修课“商业美术”和“应用英文”,开展跨领域实境式教学行动研究。设计一场实境式教学活动,让75名学生携带各自的“产品”和“服务”,经历竞标、工作讨论、制作和共同发表,从中体验实际工作的经验。研究假设包括:一,实境式教学能诱发学生主体性;二,实境式教学能达到良好学习效果;三,实境式教学能培养综合能力。55份问卷反馈总结出:一,有效的真实情境和物理环境设计,能诱发学生主体性;二,实境式教学中的协作互动有助于引发学习者的反思和达到学习满足感,进而达到良好的学习效果;三,实境式教学中的活动和任务设计,有利于学生在多方面能力的建构,包括学术能力、应用能力和素养能力。研究最后针对学校行政、课程管理、教学设计以及对未来实境教学模式的研究给予建议,供学校、教师和对未来有兴趣研究此课题者参考。

 

关键词:商业美术  应用英文  实境式教学  跨域教学  行动研究

Kajian Tindakan terhadap Model Pembelajaran Authentik: Catatan tentang Pengajaran Merentas Kurikulum bagi Mata Pelajaran Seni Komersial dan Bahasa Inggeris Gunaan - Koh Mei Yin, Gan Yan Zhoa, Lai Suet Pin

Tarikh: 2025 Mar 31

 

Abstrak: Untuk memberikan pelajar pengalaman pembelajaran yang berkaitan dengan kehidupan dalam situasi sebenar, tiga orang penyelidik menggabungkan mata pelajaran elektif Sekolah Menengah Hin Hua yang diajar oleh mereka, iaitu "Seni Komersial" dan "Bahasa Inggeris Gunaan", untuk melaksanakan kajian tindakan terhadap pengajaran merentas disiplin berasaskan situasi nyata. Mereka bentuk satu aktiviti pembelajaran authentik di mana 75 orang pelajar membawa produk dan perkhidmatan masing-masing untuk mengalami proses bidaan, perbincangan kerja, penghasilan produk, serta pembentangan bersama. Melalui aktiviti ini, pelajar dapat merasai pengalaman kerja sebenar. Hipotesis kajian ini termasuk: (1) Pembelajaran authentik dapat mencetuskan keaktifan pelajar, (2) Pembelajaran authentik dapat mencapai keberkesanan pembelajaran yang baik, (3) Pembelajaran authentik dapat membangunkan kemahiran holistik pelajar. Sebanyak 55 borang soal selidik yang dianalisis menghasilkan rumusan berikut: (1) reka bentuk situasi nyata dan persekitaran fizikal yang berkesan dapat mencetuskan keaktifan pelajar, (2) Interaksi kolaboratif dalam pembelajaran authentik membantu pelajar berfikir secara reflektif dan mencapai kepuasan dalam pembelajaran, seterusnya meningkatkan keberkesanan pembelajaran, (3) reka bentuk aktiviti dan tugasan dalam pembelajaran authentik membantu pembinaan pelbagai kemahiran pelajar, termasuk kemahiran akademik, kemahiran aplikasi, dan kompetensi insaniah. Kajian ini akhirnya memberikan cadangan terhadap pentadbiran sekolah, pengurusan kurikulum, reka bentuk pengajaran, serta kajian masa depan mengenai model Pembelajaran authentik. Cadangan ini boleh dijadikan rujukan untuk sekolah, guru, dan penyelidik yang berminat untuk mengkaji topik ini pada masa hadapan.  

 

Kata kunci: Seni Komersial, Bahasa Inggeris Gunaan, pembelajaran authentik, pengajaran merentas kurikulum, kajian tindakan

Action Research on Authentic Learning Model: An Interdisciplinary Approach to Commercial Art and Applied English - Koh Mei Yin, Gan Yan Zhoa, Lai Suet Pin

Date: 2025 March 31

 

Abstract: Three researchers conducted interdisciplinary action research to provide students with authentic learning connected to real-life contexts. Combining their expertise in teaching Hin Hua High School elective courses "Commercial Art" and "Applied English," we designed a cross-disciplinary authentic learning activity. Seventy-five students participated, bringing their own "products" and "services" to engage in bidding, work discussions, production, and collective presentations, thereby experiencing real-world work scenarios. The research hypotheses included: 1) Authentic learning can stimulate student agency; 2) Authentic learning can achieve effective learning outcomes; 3) Authentic learning can cultivate comprehensive skills. Feedback from 55 questionnaires revealed: 1) Well-designed real-life contexts and physical environments effectively stimulate student agency; 2) Collaborative interactions in authentic learning facilitate learner reflection and satisfaction, leading to effective learning outcomes; 3) Activities and task designs in authentic learning contribute to the development of students' multifaceted abilities. The study concludes with four suggestions to relevant parties.

 

Keywords: Commercial Art, Applied English, authentic learning, interdisciplinary Teaching, Action Research

学校行政对班级读书会推行成效之影响——以尊孔独立中学为例 - 陆淑芬

日期:2025 March 31

 

【论文摘要】本研究旨在探究学校行政对班级读书会推行的关键作用,并提出相应的建议。研究范围聚焦于吉隆坡尊孔独立中学,通过对班主任、执行推动班级读书会事务之行政主任和图书馆助理的采访,深入了解学校行政决策在推动班级读书会方面的实际影响与挑战。研究发现显示,学校行政在推动班级读书会方面扮演了关键角色。成功实践包括学校行政明确的阅读推广政策和目标,对班主任的支持,如晨读机制、班级共读本提供、教师导读培训等。然而,也存在一些挑战,如部分教师推动阅读和组织读书会经验不足。综合研究发现,本研究提出以下建议:丰富共读本库存数量和种类,确保师生能够借到适当的读本;持续开展教师导读培训,提升教师在指导学生阅读方面的技巧和水平;设计多样化和有针对性的班级晨读方案,鼓励学生更主动地参与阅读活动;推动教师经验分享与协同设计教案,提升读书会实施效果;设立奖励机制,促进师生推动读书会的积极性和意愿。

 

关键词:学校行政  行政决策  读书会  班级读书会  阅读推广政策

Pengaruh Pentadbiran Sekolah terhadap Keberkesanan Pelaksanaan Program Bacaan Pagi di Kelas – Kajian Kes di Sekolah Menengah Confucian (Persendirian) - Look Soo Fun

Tarikh: 2025 Mar 31

 

Abstrak: Kajian ini bertujuan untuk meneroka peranan utama pentadbiran sekolah dalam pelaksanaan program bacaan pagi di kelas serta mencadangkan saranan yang bersesuaian. Skop kajian memberi tumpuan kepada Sekolah Menengah Confucian (Persendirian) di Kuala Lumpur. Melalui temu bual dengan guru kelas, pegawai pentadbiran yang bertanggungjawab dalam pelaksanaan program bacaan pagi di kelas, dan pembantu perpustakaan, kajian ini mendalami kesan serta cabaran keputusan pentadbiran sekolah dalam usaha mempromosikan program bacaan pagi di kelas. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pentadbiran sekolah memainkan peranan penting untuk mendorong program bacaan pagi di kelas. Amalan berjaya termasuk dasar dan objektif galakan membaca yang jelas oleh pentadbiran sekolah serta sokongan kepada guru kelas, seperti pelaksanaan bacaan pagi, penyediaan buku bacaan kelas, dan latihan guru dalam bimbingan membaca. Namun, terdapat beberapa cabaran, seperti kekurangan pengalaman dalam kalangan guru untuk menggalakkan pembacaan dan mengendalikan program tersebut. Berdasarkan dapatan kajian, beberapa saranan dikemukakan: memperbanyak jumlah dan kepelbagaian koleksi buku bacaan bersama untuk memastikan guru dan pelajar dapat meminjam bahan bacaan yang sesuai; menjalankan latihan berterusan bagi guru dalam bimbingan membaca untuk meningkatkan kemahiran mereka dalam membimbing pelajar; merangka pelan bacaan pagi yang pelbagai dan bersasar bagi menggalakkan penglibatan aktif pelajar dalam aktiviti membaca; menggalakkan perkongsian pengalaman guru dan penyediaan rancangan pengajaran secara kolaboratif untuk meningkatkan keberkesanan pelaksanaan program bacaan pagi di kelas; serta mewujudkan mekanisme ganjaran bagi meningkatkan motivasi dan komitmen guru serta pelajar untuk menggerakkan program bacaan pagi di kelas.

 

Kata kunci: Pentadbiran sekolah, keputusan pentadbiran, program bacaan, program bacaan pagi di kelas, dasar galakan membaca 

The Impact of School Administration on the Effectiveness of Class Reading Sessions: A Case Study of Confucian Private Secondary School - Look Soo Fun

Date: 2025 March 31

 

Abstract: This study aims to explore the crucial role of school administration in promoting class reading and proposing the relevant recommendations. The research was focused on Confucian Private Secondary School, Kuala Lumpur. This study delves into the actual impact and challenges of school administrative decisions in promoting class reading through interviews with form teachers, and administrative directors. They are responsible for promoting class reading activities, and library assistants. The findings of the study demonstrate that school administration plays a pivotal role in policies and objectives set by the school, such as morning reading mechanisms, provision of class reading materials, and teacher training on reading guidance. However, there are also challenges, such as insufficient experience among some teachers in promoting reading and organizing reading sessions. This study proposes the following recommendations: to enrich the inventory of shared reading materials in terms of quantity and variety to ensure that teachers and students can access to appropriate reading materials; continued teachers training on reading guidance to enhance teachers' skills and levels in guiding students' reading; design diverse and targeted class morning reading programs to encourage students to participate more actively in reading activities; promote the sharing of teaching experience among teachers and collaborative design of teaching plans to improve the implementation effectiveness of reading sessions; establish incentive mechanisms to promote the enthusiasm and willingness of teachers and students to promote reading sessions.

 

Keywords: School administration, administrative decision-making, reading club, class reading session,Reading Promotion Policy

初中生的流行音乐偏好与自尊感及情绪之探究:以马来西亚吉隆坡一所独中为例 - 许晓晖

日期:2025 March 31

 

【论文摘要】马来西亚是个多元文化的国家,由不同的种族文化形成。人们所接触的流行音乐种类也包罗万象。随着科技的迅速发展,人们不仅轻易地接触到本土文化传统音乐,也认识到其他国家各式各样的流行音乐。逐渐,在各种因素,如科技产品迅速发展进步、流行音乐在媒体的播放率、同侪的相互影响和环境等,让在成长中的初中生形成了各自对流行音乐的偏好。流行音乐成为了学生的日常一部分,无形中对他们的生活、性格和自我价值带来影响。而在学生成长当中,自我性格和自尊。因此,本研究以马来西亚吉隆坡一所独中的初中生为研究对象,展开对学生的流行音乐偏好与自尊感水平和情绪的关系之探究。本研究采用“流行音乐偏好量表”、“罗斯伯自尊量表”和“正面负面情绪量表(PANAS)”的问卷,以谷歌表单的方式,向初中生发放问卷。一共获得300个回应,有效问卷300份(95男、205女),问卷可用率达到100%。所得到的资料运用SPSS软体执行描述性统计分析、t检定、单因子变异数分析、皮尔森积差相关分析和多元回归分析,得出的结果如下:(1)初中生不同的背景与流行音乐偏好有显著的差异;(2)初中生的流行音乐偏好和他们的自尊感水平无显著相关;(3)初中生的流行音乐偏好和他们的情绪有显著相关;流行音乐偏好可预测情绪;(4)初中生的自尊感和情绪有显著相关;自尊感可以预测情绪。研究者根据以上提出建议供参考及深入研究:(1)扩大研究对象的范围;(2)深度研究流行音乐偏好对情绪之影响探讨;(3)深度研究流行音乐偏好对自尊感的相关;(4)将流行音乐融入课程。

 

关键词:流行音乐  偏好  自尊  情绪  初中生

Kajian terhadap Kecenderungan Muzik Pop dalam Kalangan Pelajar Menengah Rendah serta Hubungannya dengan Harga Diri dan Emosi: Kajian Kes di sebuah Sekolah Menengah Persendirian Cina di Kuala Lumpur, Malaysia - Hee Siaw Fuey

Tarikh: 2025 Mar 31

 

Abstrak: Malaysia merupakan sebuah negara berbilang budaya yang terdiri daripada pelbagai kaum dan budaya. Jenis muzik pop yang didengari oleh masyarakat juga sangat pelbagai. Dengan perkembangan pesat teknologi, masyarakat kini bukan sahaja dapat mengakses muzik tradisional tempatan dengan mudah, tetapi juga dapat mengenali pelbagai jenis muzik pop dari negara lain. Seiring dengan pelbagai faktor seperti kemajuan teknologi, kekerapan siaran muzik pop di media, pengaruh rakan sebaya, dan persekitaran, pelajar peringkat menengah rendah yang sedang membesar mula membentuk kecenderungan muzik pop mereka sendiri. Muzik pop telah menjadi sebahagian daripada kehidupan harian pelajar dan secara tidak langsung mempengaruhi kehidupan, personaliti, serta nilai kendiri mereka. Dalam proses perkembangan pelajar, pembentukan personaliti dan harga diri memainkan peranan penting. Oleh itu, kajian ini mengambil pelajar menengah rendah di sebuah Sekolah Menengah Persendirian Cina di Kuala Lumpur, Malaysia sebagai subjek kajian untuk menyelidik hubungan antara kecenderungan muzik pop dengan tahap harga diri dan emosi mereka. Kajian ini menggunakan soal selidik “Skala Kecenderungan Muzik Pop”, “Skala Harga Diri Rosenberg” dan “Skala Emosi Positif dan Negatif (PANAS)”. Soal selidik diedarkan melalui Google Forms kepada pelajar menengah rendah. Sebanyak 300 respons telah diterima dengan 300 soal selidik yang sah (95 lelaki, 205 perempuan), memberikan kadar kebolehgunaan soal selidik sebanyak 100%. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan perisian SPSS dengan kaedah analisis statistik deskriptif, ujian-t, analisis varians satu hala (ANOVA), analisis korelasi Pearson, dan analisis regresi berganda. Dapatan kajian adalah seperti berikut:

Terdapat perbezaan yang signifikan antara latar belakang pelajar dan keutamaan muzik pop mereka.

Kecenderungan muzik pop pelajar tidak mempunyai hubungan signifikan dengan tahap harga diri mereka.

Kecenderungan muzik pop pelajar mempunyai hubungan signifikan dengan emosi mereka; kecenderungan muzik pop boleh meramalkan emosi.

Harga diri pelajar mempunyai hubungan signifikan dengan emosi mereka; harga diri boleh meramalkan emosi.

Berdasarkan dapatan kajian ini, beberapa cadangan dikemukakan untuk rujukan dan kajian lanjut:

Memperluas skop sampel kajian.

Menjalankan kajian lebih mendalam mengenai kesan kecenderungan muzik pop terhadap emosi.

Menjalankan kajian lanjut mengenai hubungan antara kecenderungan muzik pop dan harga diri.

Mengintegrasikan muzik pop ke dalam kurikulum pembelajaran.

Kata Kunci:Muzik pop, keutamaan, harga diri, emosi, pelajar menengah rendah

A Study on Pop Music Preference, Self-Esteem and Emotion Amongst Junior Students —— A Case Study in an Independent Chinese High School in Kuala Lumpur, Malaysia. - Hee Siaw Fuey

Date: 2025 March 31

 

Abstract: Malaysia is a multicultural country, formed by different races and cultures. The types of popular music that people are exposed to are also all-encompassing. With the rapid development of science and technology, people not only have easy access to local cultural and traditional music but also become aware of various popular music from other countries. Gradually, various factors such as the development and invention of IT products, the broadcast of the social platform, the mutual influence of peers and the environment, etc., have allowed growing junior high school students to form their own popular music preferences. Popular music has become a part of students’ daily life and it has an invisible impact on their lives, personalities and self-worth. In the growth of students, self-character and self-esteem. Therefore, this study examined the relationship between students’ preference for popular music and their self-esteem and emotions. A total of 300 junior students (95 males, 205 females) from a high school located in Kuala Lumpur, Malaysia completed measures of Popular Music Preference Scale, Rosenberg’s Self-Esteem Scale and Positive and Negative Affection Scale (PANAS). Data were analyzed using descriptive statistical analysis, one-way variance analysis, Pearson correlation analysis and multiple regression analysis. The results indicated significant correlation between students’ background and their preference for pop music, pop music preference and self-esteem level. This study highlighted pop music preference and self-esteem can predict emotions. This study helps to provide a further understanding on the contribution of students’ music preference to their emotions and self-esteem. This study helps by providing a further understanding of how students’ pop music preference relates to self-esteem and emotions. This study suggests for reference and in-depth research: (1) Expand the scope of research objects; (2) In-depth study of the impact of pop music preference on emotion; (3)In-depth study of the correlation between popular music preference and self-esteem; (4)Integrate popular music into the curriculum.

 

Keywords: Pop Music, Preference, Self-Esteem, Emotion, Junior Secondary Student

Publish modules to the "offcanvs" position.