沙巴崇正中学新常态招生模式之分析与反思 - 林书缘

日期:2022年11月30日

【论文摘要】马来西亚华文独立中学(华文独中)长久以来都必须各自开拓生源,透过举办一系列招生活动确保每年都有新生。往年各校实体招生处在各自管理之下,彼此亦无招生经验交流。作为引玉之砖,本研究试图分析沙巴崇正中学在2020年疫情新常态下的招生工作模式。招生工作除了指校方特别为应届小六学生所举办的活动项目,也包括了长期经营的教育品牌与形象,两者皆需重视。进一步比较传统与新常态招生模式,本研究认为新常态招生模式在讯息传播的广度与宣传内容的深度上有所提升。由于疫情所带来的挑战仍未结束,本研究针对该校初一新生与家长进行调查,以作未来参考依据。调查结果指出不同家庭背景的新生在选择学校的原因上有所不同,家中有校友或在籍学生的新生有较高的比例因家庭成员推荐而入学,反之则较易因个人信心及同侪影响而入学。此外,有参加网络公开课的新生对学校教育及教师水平较有信心。本研究亦针对不注册的考生进行追踪调查,有较高比例的考生乃因为家庭经济无法负担学费而选择不注册。本研究建议学校可为在籍学生之弟妹提供不同的优惠鼓励报读,也透过进行网络公开课等教学活动展现教学能力与教育品质,提升家长及学生对学校的信心,进而选择注册报读,开阔生源。

 

关键词:新常态  华文独中  线上招生  教育品质  新冠疫情

Analisis dan Refleksi tentang Kaedah Pendaftaran Pelajar Baharu Normal Baharu Sekolah Menengah Tshung Tsin, Sabah - Sophie Lim Shu Yen

Tarikh: 30 November, 2022

 

Abstrak: Sejak sekian lama, Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) perlu berusaha untuk mendapatkan pelajar supaya memastikan terdapat pelajar baharu setiap tahun melalui beberapa siri aktiviti pengambilan pelajar. Pada tahun-tahun sebelumnya, bahagian pendaftaran pelajar baharu setiap sekolah dijalankan secara fizikal dan diuruskan oleh pengurus sekolah masing-masing tanpa perkongsian pengalaman antara satu sama lain.

 

Oleh yang demikian, kajian ini cuba menganalisis kaedah pendaftaran pelajar baharu Sekolah Menengah Tshung Tsin, Sabah bawah normal baharu akibat wabak COVID-19 yang berlaku pada tahun 2020. Kerja pendaftaran pelajar baharu ini bukan sahaja merujuk kepada aktiviti yang dianjurkan oleh sekolah terutamanya khas untuk murid darjah 6 bagi tahun berkenaan, tetapi juga termasuk kerja-kerja membina nama dan imej pendidikan sekolah yang dijalankan sekian lama. Kajian ini juga membandingkan kaedah pendaftaran pelajar baharu cara lama dengan cara normal baharu. Kajian ini mendapati bahawa kaedah pendaftaran normal baharu telah meningkatkan jangkauan penyampaian maklumat dan cakupan kandungan publisiti. Memandangkan cabaran yang dihadapi akibat wabak ini masih belum berakhir, kajian ini telah menjalankan tinjauan terhadap pelajar tingkatan satu dan ibu bapa mereka untuk rujukan masa hadapan. Hasil tinjauan menunjukkan bahawa pelajar baharu dari latar belakang keluarga yang berbeza mempunyai musabab yang berbeza untuk memilih sekolah. Pelajar baharu yang mempunyai kenalan yang pernah atau sedang belajar di sekolah lebih cenderung untuk mendaftar akibat cadangan daripada kenalan tersebut kerana mereka lebih senang dipengaruhi oleh rakan sebaya dan lebih berkeyakinan. Selain itu, pelajar baharu yang pernah menyertai kelas dalam talian lebih berkeyakinan dengan pendidikan sekolah dan pengajaran guru. Kajian ini juga menjalankan tinjauan susulan kepada calon yang tidak berdaftar. Kebanyakan calon tidak berdaftar kerana keluarga mereka tidak mampu membayar yuran pengajian. Kajian ini mencadangkan sekolah menawarkan keistimewaan kepada adik-adik pelajar supaya menggalakkan mereka belajar di sekolah ini pada masa kelak. Sekolah juga boleh mengadakan kelas dalam talian dan aktiviti-aktiviti yang lain untuk mempamerkan kualiti pendidikan, meningkatkan keyakinan ibu bapa dan pelajar dalam sekolah serta mengalakkan mereka belajar di sekolah ini demi peningkatan jumlah bilangan pelajar sekolah.

 

Kata kunci: Normal baharu, Sekolah Menengah Persendirian Cina,  pendaftaran dalam talian, kualiti pendidikan, COVID-19

Analysis and Reflection on Sabah Tshung Tsin Secondary School New Normal Recruitment Method - Sophie Lim Shu Yen

Date: 30 November, 2022

 

 

Abstract: From the very beginning, the Malaysian Independent Chinese Secondary Schools (MICSS) have had to develop and devise their own recruitment system to ensure successful enrolment each year. In the previous years, recruitment activities of each school were conducted physically and recruitment experiences have never been shared among the schools. This study analyses Sabah Tshung Tsin Secondary School new normal recruitment method that was developed due to the Covid-19 restrictions in 2020. The recruitment activities not only refer to a series of activities carried out by the school but also the long-term management of the brand and image of education which is crucial to the success of the system. By further comparing the traditional and the new normal recruitment methods, this study suggests that the new normal recruitment method has improved the breadth of information dissemination and the depth of promotional content. As the challenges brought by the pandemic are still not over, this study was conducted among the Junior One new students and their parents for future reference. The survey results indicate that the reasons behind students’ choice of school correlate with their family background. Students who have family members currently enrolled in the school, or were an alumni, are more likely to enrol due to the recommendation of their family members; whereas those without family members enrolled in the school are more likely to register for enrolment because of their personal confidence and peer influence. In addition, students who have participated in the online lessons express confidence in the school’s education quality and the quality of the teachers. This study has also conducted a follow-up survey on candidates who have chosen not to enrol. The results show that a high proportion of candidates who have decided against enrolment did so because their families were unable to afford the school fees. This suggests that schools may offer different incentives to the younger siblings of the current students to attract enrolment, and conduct recruitment activities that involve teaching activities, such as online lessons to showcase the school’s education and teaching quality, in order to increase parents’ confidence and student enrolment rate.

 

Keywords: New normal, Independent Chinese Schools, online recruitment, education quality, COVID-19

独中新手教师教学困境与专业成长需求之探究 - 沈心慈

日期:2022年11月30日

 

【论文摘要】教师是决定教学品质的核心要素,教师的专业性很大程度影响著学生的学习,尤其新手教师的发展对独中教育未来的发展扮演举足轻重的角色,甚是值得关注。本文旨在探讨独中新手教师教学困境与专业成长需求,在研究方法上,使用质性半结构式访谈,採立意取样方式挑选适合的研究对象,所选研究对象分别来自两个群体,其一为现时在独中任教满三年或以下的新手教师,透过他们瞭解当下他们在教学时所面对的问题和成长需求。其次则是访谈有经验的教务主任,蒐集行政端如何看待新手教师教学问题与成长需求相关的资讯。研究发现独中新手教师主要教学困境包括教学语言转换的困难,班级管理的挑战,缺乏有效教学的能力,以及无法适应繁重的工作量;需要的教师专业成长协助主要是在班级管理技巧,备课与教学策略方面。研究建议各独中可设计具规划性的教师专业成长方式,让新手教师有更宽裕的时间,去学习各种有关班级管理、课程与教学的教育知识,包括透过观摩学习、辅导、研习、培训与深度讨论等,与提供新手教师在实践中逐步调整与发展的机会,帮助新手教师更快地适应与生存。

 

关键词:新手教师  教学困境  专业成长需求  教师专业发展  工作中专业发展

Penyelidikan tentang Masalah dalam Pengajaran dan Keperluan Perkembangan Profesional Guru Novis di Sekolah Menengah Persendirian Cina - Sim Sin Chie

Tarikh: 30 November, 2022

 

Abstrak: Guru merupakan elemen teras yang menentukan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran. Keprofesionalan guru sangat mempengaruhi pembelajaran pelajar. Secara khususnya, perkembangan guru novis memainkan peranan penting dalam pembangunan pendidikan Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) pada masa depan dan hal ini juga perlu diberikan perhatian. Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji masalah yang dihadapi oleh guru novis semasa menjalankan pengajaran dan pembelajaran serta keperluan perkembangan profesional mereka di SMPC. Dari segi kaedah penyelidikan, temu bual separa berstruktur kualitatif digunakan dan responden yang sesuai dipilih melalui persampelan bertujuan. Responden kajian yang dipilih adalah terdiri daripada dua kumpulan. Kumpulan pertama ialah guru novis di SMPC yang pengalaman mengajar tidak melebihi tiga tahun supaya mendapatkan maklumat tentang masalah yang dihadapi semasa pengajaran dan pembelajaran serta keperluan perkembangan profesional mereka. Kumpulan kedua ialah menemu bual Ketua Jabatan Akademik yang berpengalaman untuk mengumpul maklumat tentang pandangan mereka terhadap masalah pengajaran guru novis dan keperluan perkembangan profesional guru. Kajian ini mendapati bahawa masalah utama guru novis di SMPC semasa mengajar ialah penukaran bahasa pengantar, pengurusan kelas, keberkesanan pengajaran, dan keupayaan mengurus tugasan yang banyak. Bantuan utama yang boleh diberikan untuk perkembangan profesional guru ialah kemahiran pengurusan kelas, persediaan mengajar, dan strategi pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini mencadangkan SMPC supaya membentuk dan merancang kaedah perkembangan profesional guru, supaya guru novis mempunyai masa yang mencukupi untuk mempelajari pelbagai pengetahuan pendidikan yang berkaitan dengan pengurusan

kelas, kurikulum dan pengajaran, termasuk pembelajaran melalui pemerhatian, kaunseling, penyelidikan, latihan, dan perbincangan secara mendalam. SMPC juga boleh memberikan peluang untuk membangun dan penyesuaian diri secara beransur-ansur kepada guru novis semasa di sekolah supaya membantu mereka menyesuaikan diri dalam pengajaran dalam masa yang singkat.

 

Kata kunci: Guru novis,  masalah dalam pangajaran, keperluan perkembangan profesional, perkembangan profesional guru, perkembangan profesional dalam kerja

An Exploratory Study on the Teaching Difficulties of Novice Teachers and Professional Growth in Chinese Independent Secondary School - Sim Sin Chie

Date: 30 November, 2022

Abstract: Teachers are the key deciding factor in the quality of education, their professionalism have a major impact on the students’ learning process. For this reason, it’s worth paying attention to the professional growth of novice teachers as they play a pivotal role in the development of education of Malaysian Independent Chinese Secondary Schools (MICSS). This paper aims to investigate the professional growth needs and the plight of teaching of novice teachers. Semi-structured interview is employed as the research method, and purposive sampling is used to choose suitable research subjects. Research subjects can be classified into two groups. One group consists of novice teachers who had experience in teaching for three years or less in a MICSS at the time of this research, and through the study, the researcher can learn of the problems they had encountered during their teaching and identified their professional growth needs. The other group consists of experienced academic administrators, providing us with the details and perspective of the school’s administration regarding professional growth needs and difficulties related to the teachings of novice teachers. The research shows that the main issues faced by novice teachers are, switching between languages of instruction, class management, the ability to conduct effective teaching, and the adaptability to the hefty workload. The study found out that the assistance needed are mainly class management techniques, lesson preparation, and instructional strategies. We propose that MICSS should design well-structured methods for teachers’ professional growth, allowing novice teachers to have adequate time to learn educational knowledge pertaining to class management, course planning, and the act of teaching. In addition, through observational learning, consultation, workshops, training, and in-depth discussions, along with gradual adjustments and improvements through actual practice, novice teachers will be able to smoothly familiarize themselves with class management, the curriculum, and the act of teaching.

 

Keywords: Novice teachers, teaching difficulties, professional growth needs, teacher professional development, professional development at work

疫情下之线上班级经营 - 黄燕娣

日期:2022年11月30日

【论文摘要】笔者采用行动研究,并以叙事方式进行。经四个月观察,以初中二,一个班级的53名学生为观察对象,目的是想了解学生在行动管制令期间居家学习的现况;探讨线上班级经营实践过程中面对的问题;以及笔者实施线上班级活动后,班上同学态度的改变与状况。笔者通过观察、开放式问卷、省思、文件分析等进行资料搜集。结论包含在行动管制令初期,学校发布的线上课程指示不明确,学生没有目标,因此生活作息不规律;且发现学生居家学习所遭遇的问题包括,不会使用网课平台、网速不佳、缺乏电脑器材、家长不知道学校有推行线上教学等;为了调动学生的积极性及居家学习师生的互动,班导师和班委一起策划推动各项线上班级活动。研究发现学生在各项活动的开展下,作息及纪律方面有明显的改善。

关键词:行动研究  居家学习  线上课程  班级经营  新冠疫情

Pengurusan Bilik Darjah dalam Talian semasa Wabak COVID-19 - Wong Yin Tai

Date : 30 November, 2022

Abstrak: Pengkaji menggunakan kajian tindakan untuk menjalankannya secara naratif. Sebanyak 53 orang pelajar dalam kelas Tingkatan Dua telah menjadi subjek pemerhatian selama empat bulan. Tujuan kajian ini adalah untuk memahami situasi semasa pelajar yang belajar di rumah semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP); untuk meneroka masalah yang dihadapi dalam proses pelaksanaan pengurusan bilik darjah dalam talian; serta perubahan dan keadaan sikap pelajar di dalam kelas selepas pengkaji melaksanakan aktiviti kelas dalam talian, Pengkaji mengumpul data melalui pemerhatian, soal selidik terbuka, refleksi, dan analisis dokumen. Kesimpulan kajian ini termasuklah pada peringkat awal PKP, arahan kurikulum dalam talian yang dikeluarkan oleh pihak sekolah tidak jelas, pelajar tidak mempunyai matlamat, hal ini menyebabkan rutin harian mereka tidak teratur.

Kata kunci: Kajian tindakan, pembelajaran di rumah (PdPR), kurikulum dalam talian, pengurusan kelas, COVID-19

Online Classroom Management During COVID-19 Pandemic - Wong Yin Tai

Date : 30 November, 2022

Abstract: This research is conducted through action research over four months of observation, with 53 Junior Two students participating as research subjects. The purposes of the research is to understand the current situation of students’ home-based learning during the Movement Control Order, and to investigate the problems faced during online classroom management, as well as the changes in the students’ attitudes after the implementation of the online class activities. This study collects data through observation, open-ended questionnaires, reflection, and document analysis. The conclusions are as follows: (1) As the Movement Control Order was implemented abruptly during its inception, the home-based learning instructions issued by the school were unclear, and the students had no clear objectives.

Keywords: Action research, home-based learning, online class, classroom management, COVID-19

线上读书会之进行与成效初探 - 林卿卿

日期:2022年11月30日

 

【论文摘要】互联网时代,虽说线上线下叠加的的阅读推广模式已较为普遍,但不少图书馆仍坚持传统的做法,以实体的线下方式进行。疫情肆虐下,阅读推广的模式也被逼跟着改变以跟上学习形态,越来越多的学校或机构开始利用互联网平台开展各项活动,其中包括推广电子书或举办线上读书会。本文以在兴华中学工作期间,新火书厢半年内举办的11场线上读书会为观察焦点,参与者为研究对象,采用文献分析法、观察法与问卷调查法,探讨阅读推广的新形态,分析其进行形式和参与者的参与形态、互动,以及其成效。本论文试图从阅读推广视角切入, 着重探讨线上读书会之成立、进行与成效,借由检讨与反思,发掘未来读书会的发展与推广策略,深化阅读推广工作,提升校园与社会的阅读风气。

关键词:图书馆  阅读推广  线上读书会  阅读风气  阅读习惯 

Kajian Awal tentang Kemajuan dan Keberkesanan Kelab Membaca Dalam Talian - Lim Chsing Chsing

Tarikh: 30 November, 2022

 

Abstrak: Dalam era Internet, walaupun model menggalakkan tabiat membaca dalam talian dan luar talian amalan biasa, banyak perpustakaan masih menggunakan kaedah tradisional dan menjalankan kaedah luar talian iaitu secara fizikal. Di bawah wabak yang sedang melanda, model galakan membaca juga terpaksa diubah untuk mengikuti bentuk pembelajaran semasa. Semakin banyak sekolah atau institusi mula menggunakan platform Internet untuk menjalankan pelbagai aktiviti, termasuklah mempromosikan e-book atau mengadakan kelab memba­ca dalam talian. Artikel ini memfokuskan kepada sebelas aktiviti kelab membaca dalam talian yang diadakan oleh “新火书厢 (Xīn huǒ shū xiāng)” dalam tempoh enam bulan semasa bekerja di Sekolah Menengah Hin Hua. Peserta merupakan subjek kajian. Dengan menggunakan kaedah analisis dokumen, pemerhatian dan tinjauan soal selidik, kajian ini membincangkan bentuk baharu untuk menggalakkan tabiat membaca, dan menganalisis bentuk pelaksanaannya, termasuk bentuk penyertaan peserta, interaksi dan kesannya. Kajian ini cuba meneroka dan menerusi perspektif promosi membaca, memfokuskan kepada penubuhan, perkembangan serta keberkesanan kelab membaca dalam talian. Melalui semakan dan refleksi, kajian ini dijalankan demi meneroka perkembangan dan strategi promosi kelab membaca pada masa hadapan, mendalami kerja galakan membaca, dan meningkatkan suasana membaca di kampus serta dalam masyarakat.

 

Kata kunci: Perpustakaan, promosi membaca, kelab buku dalam talian, suasana membaca, tabiat membaca

Discussion on the Implementation and Effectiveness of Online Book Clubs - Lim Chsing Chsing

Date: 30 November, 2022

 

Abstract: Although the online and offline Reading Promotion Model has become more common in the Internet Age, many libraries still adhere to the traditional approach and use physical offline methods. The Reading Promotion Model has also been forced to change to keep up with the learning style during the epidemic. There are an increasing number of schools and institutions that are using Internet platforms to carry out various activities, including the promotion of e-books or hosting online reading clubs. This article focuses on the 11 online reading clubs held by “新火书厢 (Xīn huǒ shū xiāng)” over the course of six months at Hin Hua High School. Participants are the research subjects, using literature analysis, observations, and questionnaires to explore new forms of reading promotion. The research includes the analysis of the conduct, participation, and interaction of participants, as well as its effectiveness.This article attempts to view from the perspective of reading promotion, focusing on the establishment, progress, and effectiveness of online reading clubs. Through reviews and reflections, researcher explores the development and promotion strategies of future book clubs, promoting reading culture, and enhancing the reading atmosphere on campus and in society.

 

Keywords: Library, reading promotion, online reading book clubs, reading atmosphere, reading habit

Main Menu