教师专业课程观课员对观课措施的满意度研究 - 李丽珍、陈燕萍
日期:2024 June 30
【论文摘要】 “教专课程”是为全国华文独中教师而设置,目的是为华文独中提升教师专业素养,以及强化教师专业成长与特色而设。其中有2门教学实习课程由董总主导,教专班学员需要进行《教学实习》的校内和校外观课与评估,考核和审核学员学习成绩,以及由董总发出《教学实习》的成绩表,再连同相关大学颁发的教育专业文凭后,才算是修毕教专课程毕业。有鉴于此,董总教师教育局特别针对“教专班”观课措施的实施,进行一项全面性的调查,并列出以下三项研究目的,即探讨教专班观课员对观课文件的使用情况,探讨教专班观课员在进行观课过程所面对的问题,以及收集教专班观课员对观课措施的建议。本研究采用量化的问卷调查法,主要探讨研究对象,即教专班的74位观课员对于教师教育局所实施的观课方法的回馈意见和改善的建议。研究结果显示教专班观课员对于观课中的课前准备、观课,以及议课措施相当满意,可以确认观课实习对学员的教学有所帮助。而教专班观课员在进行整体观课过程中所面对的问题主要来自学员过度理想化学生的反馈,实行线上观课效果不比实体观课来得理想,课后反思和课堂实践量表过于复杂,以及填写观课文件的量太多。对此,教师教育局也取消观课文件的“课堂实践反思量表”,调整观课评分百分率,以及将原订校内观课调整为2次。
关键词:教专课程,观课,观课员,教育专业,满意度
Kajian Kepuasan Pemerhati Kursus Peningkatan Keprofesionalan Guru terhadap Langkah-langkah Pelaksanaan Pemerhatian Kursus Peningkatan Keprofesionalan Guru – LEE LEI CHEN, TAN YEN PENG
Tarikh: 2024 Jun 30
Abstrak: “Kursus Peningkatan Keprofesionalan Guru” diadakankhas untuk guru-guru Sekolah Menengah Persendirian Cina Malaysia(SMPC) di seluruh negara. Tujuan kursus ini adalah untuk mempertingkat dan memperkukuh pertumbuhan kepakaran guru-guru di SMPC. Guru-guru dalam kursus ini perlu mengadakan pengajaran untuk pemerhati dalaman dan luaran. Oleh itu, terdapat dua latihan praktikum yang akan dipimpin oleh Dong Zong. Praktikum ini menilai dan mengkaji prestasi akademik guru, dan mengeluarkan lembaran skor praktikum oleh Dong Zong yang kemudiannya diserta bersamaan diploma kepakaran pendidikan yang dikeluarkan oleh university yang berkaitan. Jabatan Pendidikan Perguruan Dong Zong telah menjalankan tinjauan menyeluruh mengenai pelaksanaan langkah-langkah
praktikum, dan menyenaraikan tiga tujuan penyelidikan berikut, iaitu untuk meneroka keadaan pemerhatian kelas mengajar berdasarkan dokumen yang diberikan, meneroka masalah yang dihadapi oleh pemerhati serta mengumpul cadangan daripada semua pemerhati. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan soal selidik kuantitatif untuk meneroka maklum balas dan cadangan objektif penyelidikan. Di samping itu, terdapat tujuh puluh empat (74) orang pemerhati kelas mengajar yang terlibat dalam kajian ini. Hasil kajian menunjukkan bahawa pemerhati agak berpuas hati dengan persiapan awal yang dibuat oleh guru sebelum kelas dimulakan, pemerhatian pengajaran, dan langkah-langkah perbincangan pelajaran semasa pemerhatian, dan disahkan bahawa amalan praktikum membantu pengajaran guru. Dalam kajian ini, masalah yang dihadapi oleh guru ialah jangkaan terhadap respon pelajar yang terlalu idealistik. Kajian juga mendapati bahawa kesan cerapan kelas dalam talian tidak sebaik kelas secara bersemuka. Terdapat juga refleksi selepas kelas dan skala amalan kelas yang terlalu kompleks dan terlalu banyak dukumen untuk diisi dalam proses cerapan. Jabatan Pendidikan Perguruan, Dong Zong juga telah membatalkan “dokumen pemerhatian pelajaran”, menyesuaikan peratusan pemarkahan dan mengurangkan cerapan pelajaran dalaman kepada dua kali sahaja. Diharapkan pengubahsuain ini dapat mengurangkan beban kerja guru dan juga beban kerja praktikum.
Kata Kunci: Kursus Peningkatan Keprofesionalan guru, cerapan kursus, pemerhati, kepakaran pendidikan, kepuasan
Research on the Satisfaction of Supervisors on Practicum Measures of Teaching Credential Course – LEE LEI CHEN, TAN YEN PENG
Date: 2024 June 30
Abstract: The ‘Teacher Professional Development Programme’ is specially designed for Malaysian Independent Chinese Secondary School (MICSS) teachers across the country. The purpose of this course is to enhance the professional quality and strengthen the professional growth of teachers in MICSS. Among the courses offered, there are two practicums led by Dong Zong. Teachers in this programme need to undergo classroom observations by internal and external observers. After the classroom observations, teachers will receive a transcript of the ‘Teaching Practicum’ issued by Dong Zong along with an education professional diploma certificate issued by the relevant university. In light of this, the Teachers’ Education Department of Dong Zong conducted a comprehensive survey specifically on the implementation of the classroom observation measure. The study outlines three research purposes, namely, to explore the use of observation documents by the programme’s observers, to investigate the challenges faced by observers during the observation process, and to gather suggestions from the observers on the observation measures. This study uses a quantitative questionnaire survey method to explore the feedback and suggestions from 74 observers in this programme regarding the observation methods implemented by the Teachers’ Education Department. The research results showed that the observers were generally satisfied with the pre-class preparation, classroom observation and post-class discussion measures during the practicum, and it is confirmed that the classroom observation practice is helpful to the teachers’ teaching. However, the problems faced by the observers of the practicum include teachers over-idealizing students, less effective online observations, complex post-class reflections and excessive documentation. In response, the Teachers’ Education Department has cancelled the ‘Classroom Practice Reflection Scale’ from the observation documents, adjusted the observation scoring percentage and reduced the originally scheduled classroom observations by internal observers to two times. Hopefully, it can reduce the teachers’ workload and the observers’ burden of work.
Keywords: Teacher Professional Development Programme, classroom observation, observers, educational professional, satisfaction
独中生对于实体和线上学习偏爱度比较研究 - 李辉祥、张喜崇
日期:2024 June 30
【论文摘要】新冠肺炎病毒(COVID-19)于2020年迅速蔓延全球,对人类社会的各项活动造成巨大的影响。在疫情最严重的期间,全球学校几乎全面停课,转向“线上教学”模式,并称为“停课不停学”。本文针对巴生兴华中学全校3515学生,以问卷方式调查他们在疫情期间上网课的适应情况,并探讨学生对实体与网课的偏爱是否有差异、男女生对实体与网课的偏爱是否有差异,以及初高中生对实体与网课的偏爱是否有差异。研究结果发现,在比较网课与实体课,学生更爱上实体课,同时达到显著的差异;女生比男生更爱上实体课,同时达到显著的差异;男生比女生更爱上网课,但是没有显著的差异;初中生比高中生更爱上实体课,同时达到显著的差异;初中生比高中生更爱上网课,同时达到显著的差异;各年级之间对于实体课的偏爱有显著的差异,又以初二生最认同,高二生最不认同,以及各年级之间对于网课的偏爱有显著的差异,又以初一生认同度最高,高三生最不认同。
本研究最后建议学校行政层在今后的教学措施上线上课程必须纳入学校课程发展计划的考量,特别是确保教师和学生拥有同步线上教学的设施是一种必须。在教师的教学培训部分,也需要有线上教学的方法。教师需要放下旧有的教学观念,重新去适应一个全然不同的线上教学的世界。而家长只有更努力的配合学校的措施,打造居家学习的氛围。除了硬体设备的补充到位,还有时间的配合也非常重要。
关键词:新冠肺炎、实体学习、线上学习、适应、学习偏爱度
Kajian Perbandingan Mengenai Keutamaan Pelajar Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) Terhadap Pembelajaran Bersemuka dengan Pembelajaran Dalam Talian – LEE HUEI SHYANG, TEOH HEE CHONG
Tarikh: 2024 Jun 30
Abstrak: Pandemik COVID-19 merebak dengan pantas di seluruh dunia pada tahun 2020 dan memberikan impak besar terhadap pelbagai aktiviti masyarakat manusia. Semasa tempoh wabak yang paling serius, sekolah-sekolah di seluruh dunia hampir ditutup sepenuhnya. Artikel ini meninjau 3515 orang pelajar dari Sekolah Menengah Hin Hua, Klang. Penyelidik menggunakan soal selidik untuk mengkaji penyesuaian pelajar terhadap kelas dalam talian semasa pandemic dan meneroka sama ada terdapat perbezaan antara keutamaan pelajar terhadap kelas bersemuka dengan kelas dalam talian serta sama ada terdapat perbezaan yang signifikan antara jantina dan tahun pengajian. Hasil kajian mendapati bahawa berbanding dengan kelas dalam talian, pelajar lebih menyukai kelas bersemuka. Pelajar perempuan lebih menyukai kelas bersemuka dengan signifikan berbanding dengan pelajar lelaki. Selain itu, pelajar lelaki lebih menyukai kelas dalam talian berbanding dengan pelajar perempuan, tetapi perbezaannya tidak signifikan. Pelajar menengah rendah secara signifikan lebih menyukai kelas bersemuka berbanding dengan pelajar menengah tinggi. Pelajar menengah rendah lebih menyukai kelas dalam talian dengan signifikan berbanding dengan pelajar menengah tinggi. Terdapat perbezaan yang signifikan dalam keutamaan untuk kelas bersemuka antara tahun pengajian. Pelajar Menengah Rendah 2 paling setuju manakala pelajar Menengah Tinggi 2 paling tidak setuju. Terdapat perbezaan yang signifikan dalam keutamaan untuk kelas dalam talian antara tahun pengajian. Di mana pelajar Menengah Rendah 1 paling setuju manakala pelajar Menengah Tinggi 3 paling tidak setuju.
Secara kesimpulannya, kajian ini mencadangkan pihak pentadbir sekolah mestilah mengambil kira kursus dalam talian dalam rancangan pembangunan kurikulum sekolah pada masa depan. Secara khususnya, adalah penting untuk memastikan guru dan pelajar mempunyai kemudahan pengajaran dan pembelajaran dalam talian yang sesuai. Dalam latihan guru, kaedah pengajaran dalam talian mestilah dimasukkan dalam program latihan perguruan. Guru perlu melepaskan konsep pengajaran lama mereka dan menyesuaikan diri dengan dunia pengajaran dalam talian yang sangat berbeza. Ibu bapa perlu memberikan kerjasama dengan langkah-langkah sekolah untuk mewujudkan suasana pembelajaran di rumah. Bukan Sahaja melengkapkan peralatan pembelajaran dalam talian malah penyelarasan masa juga sangat penting bagi pembelajaran dalam talian.
Kata Kunci: Penyakit koronavirus, pembelajaran bersemuka, pembelajaran dalam talian, penyesuaian, keutamaan pembelajaran
A Comparative Study of Students’ Preference for Physical and Online Learning – LEE HUEI SHYANG, TEOH HEE CHONG
Date: 2024 June 30
Abstract: The COVID-19 virus spread rapidly across the world in 2020 and significantly impacted various activities on human society. During the pandemic’s peak, schools globally have almost completely suspended classes, transitioning to online teaching, which is termed “suspension of classes but non-stop learning”.This article focuses on 3515 students from Hin Hua High School, Klang. The Researchers used questionnaires to assess students’ adaptation to online classes during the pandemic, investigating differences in preference for physical and online classes, and whether there are significant differences across gender and academic years. The results of the study revealed that students significantly prefer physical classes over online classes. Girls showed a significantly higher preference for physical classes compared to boys. Conversely, boys prefer online classes more than girls, but there is no significant difference. Junior high school students displayed a stronger preference for both physical and online classes compared to the high school students. There are significant differences in the preference for physical classes across academic years. Junior 2 students showed the highest level of agreement, whereas Senior 2 students showed the lowest. Similarly, there are significant differences in preference for online classes among academic years, with Junior 1 students showing the highest level of agreement and Senior 3 students
showing the lowest
This research concludes by suggesting that the school administration should incorporate online courses into the school’s curriculum development plan for future teaching measures. In particular, it is a must to ensure that both teachers and students have access to synchronized online teaching facilities. Additionally, teacher training programs should incorporate online teaching. Teachers need to set aside their traditional teaching concepts and adapt to a completely different world of online teaching. Parents should cooperate more diligently with the school’s measures to create a conducive environment for home learning. In addition to supplementing hardware equipment, effective time coordination is also crucial.
Keywords: Covid-19, physical learning, online learning, adaptation, learning preference
校本评估在统考:从华文独中视角看初中统考历史作业报告实施概况 - 潘永杰
日期:2024 June 30
【论文摘要】本研究透过向全国华文独中发放问卷调查的方式,针对初中统考历史作业报告从事调查和分析,以便掌握其实施概况。调查发现,各校普遍接受和认同,初中统考历史作业报告,作为统考校本评估考试改革做法和目标。惟各校对一些具体措施或实施办法有不同意见和看法,包括认为董总在初中统考历史作业报告给予学校教师培训不足够,有待改进,并关注评阅的公正性和严谨度。综合问卷调查和学校意见回馈,笔者建议董总相关部门,应每年举办考题说明会、评阅教师经验分享会、评阅技巧培训工作坊等培训活动,借以提升相关教师的指导和评阅水平。针对评阅的公正性和严谨度,董总应考虑在每年统考集中评阅时,召集初中历史科评阅教师,抽查学校缴交的历史作业报告。另董总可探讨统一征收作业报告考试费以津贴老师。透过发放津贴,一则可以为评阅水平把关,设定教师参与指导和评阅门槛,二则有助提升相关负责教师的积极配合度。
关键词:校本评估、初中统考、历史科、作业报告、评阅
Pentaksiran Berasaskan Sekolah Dijalankan dalam UEC: Pelaksanaan Kerja Kursus Sejarah dari Perspektif Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) - Phoon Wing Kit
Tarikh: 2024 Jun 30
Abstrak: Kertas kerja ini menjalankan kaji selidik dan analisis pelaksanaan kerja kursus sejarah peperiksaan UEC melalui tinjauan soal selidik yang dihantar ke Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC). Kajian tersebut mendapati bahawa pihak sekolah secara amnya menerima dan bersetuju bahawa pelaksanan kerja kursus sejarah dalam peringkat menegah bawah UEC, sebagai suatu kaedah pentaksiran berasaskan sekolah yang dimaklamatkan dalam pembaharuan peperiksaan. Walau bagaimanapun, pihak sekolah mempunyai pandangan yang berbeza mengenai langkah-langkah pelaksanaan tertentu, termasuk ketidakcukupan program-program latihan yang ditawarkan kepada guru-guru sekolah dan perlu menambah baik dalam proses pertaksiran. Berdasarkan kajian soal selidik dan maklum balas daripada pihak sekolah, kertas kerja ini mencadangkan Dong Zong perlu mengadakan program-program latihan seperti taklimat penjelasan soalan, majlis perkongsian pengalaman guru pertaksiran, dan bengkel latihan kemahiran pertaksiran kepada guru-guru sejarah terutamanya pengajar-pengajar baru. Selain itu, dari segi keadilan dan ketepatan pertaksiran, cadangan memeriksa secara rawak kerja krusus sejarah yang dikemukakan oleh sekolah-sekolah semasa pertaksiran berpusat UEC diadakan setiap tahun dan pembayaran subsidi kepada guru-guru pertaksiran supaya menjaminkan standard dan tahap pertaksiran perlu dipertimbangkan.
Kata Kunci: Pentaksiran berasaskan sekolah, peperiksaan menengah bawah UEC, Mata pelajaran Sejarah, kerja kursus, pertaksiran
School-Based Assessment in Unified Examination Certificate: An Overview of The Implementation of The History Project Assignment for The Junior High UEC from The Perspective of Malaysian Chinese Independent Secondary Schools - Phoon Wing Kit
Date: 2024 June 30
Abstract: This article investigates and analyzes the implementation of the junior high Unified Examination Certificate (UEC) history project assignment by issuing questionnaires to Malaysian Chinese Independent Secondary Schools (MICSS). The survey found that MICSS generally accepted and agreed with the school-based assessment examination reform of the UEC through the practice of the junior high history project assignment. However, some schools have been dissatisfied with measures or implementation methods in the history project assignment, including the lack of a teacher training program for school history teachers. Further improvement needed, and the fairness of the marking standard required attention. This article suggests that more training programs should be held by Dong Zong, such as brief meetings, experience-sharing sessions and marking skills training workshops, especially for novice teachers. In addition, this article also recommends that random checks could be held during the centralized marking session of UEC every year and that subsidized paid-for history project assignment instructors be considered for overseeing and ensuring the quality and reliability of marking.
Keywords: School-based assessment, Junior UEC exam, history subject, project assignment, marking