马来西亚华文独中留级制度初探 – 赖丽萍
日期:2023 Dec 31
【论文摘要】本研究旨在探讨独中留级制度执行现况、师长对留级生的理解与协助及对留级制度实施的看法。研究对象为马来西亚全国华文独中有实施留级制度之独中。本文采用量化的描述性研究法(Descriptive Research),设计“马来西亚全国独中华文独立中学留级制度问卷调查”,分为学校及老师两份问卷,并透过描述性统计、内容分析及“方法”三角校正的方式探讨独中留级制度的实施情形,分析其利与弊。本研究透过资料分析结果,独中实施留级制度的目的中,倾向重视提升学生应试能力为主要目的。加上,华文独中均为私立民办学校,重视学生成绩与升学结果,希望透过学生的好成绩来保证办学教育质量。此外,教师问卷结果即显示了教师比较倾向于支持留级制度的实施。最后结合文献整理,本文对留级制度问题提出对策与建议。
关键词:华文独中 留级重度 应试能力 成绩 教育质量
Penerokaan Awal terhadap Sistem Ulangan Tingkatan di Sekolah Menengah Persendirian Cina di Malaysia – Lai Lee Ping
Tarikh: 2023 Dis 31
Abstrak: Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pelaksanaan sistemulangan tingkatan, pemahaman guru dan bantuan guru terhadap pelajar yang dikekalkan dalam tingkatan yang sama, serta pandangan guru terhadap pelaksanaan sistem ulangan tingkatan di Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) di Malaysia. Sasaran kajian merangkumi semua SMPC di seluruh negara yang melaksanakan sistem ulangan tingkatan. Kajian ini menggunakan kaedah penyelidikan deskriptif kuantitatif dan menggubal “Soal Selidik Sistem Ulangan Tingkatan SMPC di Malaysia” yang terdiri daripada soal selidik untuk sekolah dan guru. Data yang dikumpulkan akan dianalisis secara deskriptif, analisis kandungan, dan pengkajian triangulasi kaedah bagi meneroka pelaksanaan sistem ulangan tingkatan di SMPC dan menganalisis manfaat serta kelemahan sistem tersebut. Melalui analisis data, pelaksanaan sistem ulangan tingkatan di SMPC bertujuan untuk meningkatkan keupayaan pelajar dalam menjawab soalan peperiksaan. Tambahan pula, disebabkan SMPC ialah sekolah swasta, keputusan akademik dan kejayaan melanjutkan pelajaran menjadi penekanan penting dalam memastikan kualiti pendidikan terjamin. Selain itu, keputusan soal selidik guru juga menunjukkan kecenderungan sokongan guru terhadap pelaksanaan sistem ulangan tingkatan. Akhir sekali, dengan menggabungkan dapatan kajian dengan penelitian literatur, kertas ini memberikan cadangan dan panduan untuk mengatasi isu-isu yang berkaitan dengan sistem ulangan tingkatan.
Kata kunci: Sekolah Menengah Persendirian Cina, Sistem ulangan tingkatan, Keupayaan menghadapi peperiksaan, Pencapaiaan akademik, Kualiti pendidikan
Exploring the Retention System in Malaysian Independent Chinese Secondary Schools – Lai Lee Ping
Date: 2023 Dec 31
Abstract: This research aims to explore the current implementation of the retention system in Malaysian Independent Chinese Secondary Schools (MICSS). It’s also for teachers and parents to understand the retention system in MICSS. The research focuses on MICSS nationwide that have implemented the retention system. The study adopts a quantitative descriptive research method, utilizing the “Questionnaire on the Retention System in MICSS” designed for both schools and teachers. The implementation of the retention system in MICSS is examined through descriptive statistics, content analysis, and triangulation of methods to analyze its benefits and drawbacks. Through data analysis, it is found that the primary objective of implementing the retention system in MICSS leans towards improving students’ test-taking abilities. Additionally, as MICSSs are private institutions, they prioritize students’ academic performance and their outcomes for further education, aiming to ensure the quality of education through students’ good grades. Furthermore, the results of the teacher questionnaire indicate that teachers are generally inclined to support the implementation of the retention system. Finally, based on the consolidation of literature, this study proposes strategies and recommendations to address issues related to the retention system.
Keywords: Independent Chinese Secondary Schools, retention system, test-taking abilities, academic performance, education quality
教师训练移转动机与教学表现关系研究——以华文独中教育专业文凭课程吉隆坡站学员为例 - 叶永杰
日期:2023 Dec 31
【论文摘要】本研究探讨马来西亚华文独立中学教师修读马来西亚华校董事联合会总会与国立高雄师范大学联办教育专业文凭课程,其训练移转动机与教学表现之关系。研究目的共有两项分别是:探讨教师训练移转及教学表现的状况以及分析教师训练移转动机与教学表现之间的关系。本研究采用问卷调查法,以教育专业文凭课程吉隆坡站教师为主要研究对象,研究其修读教育专业文凭课程后的训练移转动机与教学表现的关系。主要探讨训练移转动机与教学表现之间的相关性。本研究结果经描述性统计分析(平均值与标准偏差)、及皮尔森积相关分析法完成分析,并归
纳出以下结论:
1、 教师进修后的“训练移转动机”程度落在“中高”的程度。
2、 教师进修后对“教学表现”的影响程度为“中高”的程度。
3、 “训练移转动机”与“教学表现”呈现显著正相关,因此当训练移转动机越强,则教学表现越好。
关键词:训练移转动机 教学表现 教育专业文凭课程 华文独立中学 关系研究
Kajian Hubungan antara Motivasi Pemindahan Latihan dengan Prestasi Pengajaran Guru -- Satu Kajian Kes ke atas Kursus Diploma Pendidikan SMPC di Kuala Lumpur – Yap Weng Kit
Tarikh: 2023 Dis 31
Abstrak: Penyelidikan ini menjelaskan hubungan antara motivasi pemindahan latihan guru di Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC), Malaysia dengan prestasi pengajaran para guru yang telah tamat mengikuti Program Diploma Pendidikan anjuran Persekutuan Persatuan-persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia bersama National Kaohsiung Normal University. Terdapat dua objektif penyelidikan: (1) meneroka keadaan motivasi pemindahan latihan dan prestasi pengajaran guru, dan (2) menganalisis hubungan antara motivasi pemindahan latihan dengan prestasi pengajaran guru. Kaedah soal selidik telah dijalankan dengan para guru yang mengikuti Program Diploma Pendidikan di lokasi Kuala Lumpur sebagai responden kajian. Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji hubungan antara motivasi pemindahan latihan dengan prestasi pengajaran mereka. Fokus kajian tertumpu pada korelasi antara motivasi pemindahan latihan dengan prestasi pengajaran. Hasil kajian ini dianalisis melalui analisis statistic deskriptif (nilai purata dan sisihan piawai) dan analisis Korelasi Pearson. Kesimpulan berikut telah dicapai:
- Tahap “Motivasi Pemindahan Latihan” guru selepas mengikuti program adalah Sederhana Tinggi.
- Kesannya terhadap “Prestasi Pengajaran” guru selepas mengikuti program adalah Sederhana Tinggi.
- “Motivasi Pemindahan Latihan” dan “Prestasi Pengajaran” menunjukkan korelasi positif yang signifikan. Dengan kata lain, semakin tinggi motivasi pemindahan latihan, prestasi pengajaran semakin baik.
Kata kunci: Motivasi pemindahan latihan, prestasi pengajaran, Diploma Pendidikan, Sekolah Menengah Persendirian Cina, penyelidikan korelasi.
Relationship between Teacher’s Motivation of Training Transfer and Teaching Performance -- A Case Study of Diploma in Education Program MICSS in Kuala Lumpur – Yap Weng Kit
Date: 2023 Dec 31
Abstract: This study aims to investigate the relationship between teacher’s motivation of training transfer and teaching performance for Malaysian Independent Chinese Secondary Schools’ (MICSS), teachers who have completed Diploma in Education Program which jointly organized by the United Chinese School Committees Association of Malaysia and National Kaohsiung Normal University. The study has two objectives which is to explore the status of teacher training transfer in teaching performance, and to analyze the relationship between teacher’s motivation of training transfer and teaching performance. A questionnaire survey was conducted for the teachers who have completed the Diploma in Education Program in Kuala Lumpur as the main research subjects. The study mainly explores the correlation between motivation of training transfer and teaching performance. Descriptive statistical analysis, and Pearson correlation analysis were used to analyze the results. The following conclusions were drawn from the study :
- The level of “teacher’s motivation of training transfer” after teacher training is moderately high.
- The impact of teacher training on “teaching performance” is moderately high.
- “Motivation of training transfer” and “teaching performance” are significantly positively correlated. Therefore, the stronger the motivation of training transfer, the better the teaching performance.
Keywords: Motivation of training transfer, teaching performance, Diploma in Education, Malaysian Independent Chinese Secondary Schools, correlational research